NOEN GLIMT FRA MIN VERDEN- PROSJEKTER, INTERIØR, FAMILIELIV OG EN GOD PORSJON HVERDAGSGALSKAP







søndag, november 28, 2010

Legenden om de fire lysene ♥


Fire lys brant på adventskransen. Det var helt stille, så stille
at man kunne høre lysene snakke til hverandre.

Det første lyset sukket og sa:
”Mitt navn er fred. Jeg skinner klart, men menneskene
vil ikke ha fred, de vil ikke ha meg”. Lyset ble mindre
og mindre, og til slutt slukket det helt.

Det andre lyset sa:
Mitt navn er tro. Men jeg er blitt overflødig. Menneskene
vil ikke vite av Gud lenger. Det er meningsløst at jeg
brenner”. Så slukket det andre lyset.

Bedrøvet og med lav stemme sa det tredje lyset:
Mitt navn er kjærlighet. Jeg eier ikke lenger kraften
til å brenne. Menneskene overser meg. De ser bare
seg selv, og ikke de andre som de skulle elske”.
Også det tredje lyset sluknet.

Et barn kom inn i rommet, så på lysene og sa: ”Dere skal
da lyse, og ikke slukne”. Barnets øyne var fulle av tårer.
Da hørtes plutselig stemmen til det fjerde lyset:
”Vær ikke redd! Så lenge jeg brenner, kan vi tenne
de andre lysene igjen. Mitt navn er håp”.

Og barnet tok en flamme fra håpets lys med en fyrstikk,
og tente igjen alle de andre lysene.


***************

Håper dere alle har hatt en strålende
1. søndag i advent ♥

8 kommentarer:

Ingvild sa...

En kjempefin fortelling til ettertanke!

Håper du har hatt en fin søndag,
klem,I

Lykkeliten sa...

Den fortellingen har jeg aldri hørt før! Absolutt fantastisk:)
Så fine tallene du hadde var, akkurat noe slikt jeg har vært på jakt etter, men nå er det for sent;)

Den lysfesten var jo bare helt fantastisk! Og fyrverkeriet i år var det fineste jeg noen gang har sett:) Får skikkelig Nyttårsfølelse jeg også;) Men i år var det nok å holde humøret oppe på lille frøken dings, som absolutt IKKE hadde dagen... hehe

Håper du har en strålende Mandag!
Klem♥

Jijji sa...

Så fin adventsstake du har laget! Og en koselig fortelling:)
Tusen takk!
Ønsker deg en nydelig uke!

Klem fra Jijji

Bustenellik sa...

For en flott fortelling :-)
Håper adventssøndagen var fin :-) Her lå vi rett ut på hver vår ende av sofaen og slappet av etter lørdagens julebord. Deilig å gjøre ingenting :-)
Ha en fin mandag!
Klem

Bjørg ✩ Huset ved Fjorden sa...

Den fortellinga har eg aldri høyrt før! Takk for at du deler:)
Kjempefin adventsstake, og kalenderen under her var jo berre heilskjønn!!:))
Ha ein fin mandag!
Klem:)

Jannes lille sted sa...

Hei ☺
Så nydelig fortelling!
Ha en flott ny uke!
Klemmer Janne Merethe

Martilie sa...

Nydelig fortelling (helt ny for meg) og nydelige adventslys..

Takk for god stemning og en historie verdt å ta med videre :)

Ha en skjønn førjulstid!

Klem fra Tove

Randi sa...

Er så fin den forteljinga der!
Og flott adventsstake du har laga til.
Har faktisk aldri fått med meg opninga av julegata i byn eg heller,
tenker det sikkert er så masse folk og styr så har holdt meg vekke.... ;-)
Men er koseleg med dei sternene, lyser så fint opp på ein trøtt mandagsmorgon på vei mot jobb...
Ha ei fine førsjulstid vidare.
Klems

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails